Waarom jouw advocatenblog nieuwe clientèle kan opleveren.
Cliënten werven is het belangrijkste – maar moeilijkste – onderdeel van het runnen van een advocatenkantoor. De meeste advocaten besteden vele (niet factureerbare) uren aan het werven van cliënten. Content marketing in de vorm van bloggen is een manier om cliënten aan te trekken. Zoals wij laten in de Customer Journey van advocatenkantoren gaan de meeste potentiële cliënten via Google op zoek naar een advocaat. Door te bloggen maak je meer kans dat cliënten jouw kantoor bellen in plaats van jouw collega. En goede content is een van de beste manieren om jouw Google-search ranking en online autoriteit te verbeteren.
Als het gaat om content creëren, zien wij meestal twee groepen. De ene groep advocaten start makkelijk met bloggen. Ze vinden het makkelijk om inhoudelijke kennis te delen. De andere groep advocaten vindt het lastig om content te creëren. Ze weten vaak niet waar ze over moeten schrijven en als ze ermee aan de slag gaan is het resultaat vaak een lang, ambtelijk stuk. Lange zinnen, moeilijke woorden en lastige zinsconstructies maken het voor uw potentiële cliënten ingewikkeld om te begrijpen wat er staat. Daarom helpen wij u graag om uw blogs simpel te maken, in Jip en Janneke taal en ook nog eens SEO-proof. Hierbij delen wel 5 manieren om content te creeren voor jouw advocatenblog:
1. Ontdek waar mensen online vragen over stellen.
Voordat je begint met het brainstormen over ideeën voor jouw advocatenblog, is het belangrijk dat je probleemoplossend denkt. Je probeert de problemen op te lossen en de vragen te beantwoorden die jouw potentiële cliënten hebben over jouw vakgebied. Met andere woorden, je bent op zoek naar vragen. Het kunnen vragen zijn die mensen hardop stellen, dingen die ze opzoeken, of dingen waar ze gewoon in hun hoofd over nadenken. Als je op google een zoekwoord intypt, zien je er ook vragen staan. Als wij het zoekwoord “echtscheidingsadvocaat” intypen verschijnen er vragen zoals: wat als partner het huis niet wil verlaten? Wat doet een advocaat bij een echtscheiding? De beste ideeën voor uw advocatenblog komen van vragen die mensen stellen over het soort recht dat u uitoefent. En deze kunt u verwerken in een blog.
2. Registreer de vragen van potentiële cliënten.
Naast de standaardinformatie die je krijgt, kun je jouw medewerkers ook vragen om de vragen die ze van bellers krijgen op te nemen. Je kunt zo een database van alle vragen opbouwen en dan kun je ze gemakkelijk gebruiken om te bloggen.
3. Gebruik bijzondere gelegenheden en nieuws.
Neem bijzondere gelegenheden zoals feestdagen, terug naar school, zomervakanties, valentijnsdag op in jouw content kalender. Als je bijvoorbeeld een familierechtpraktijk hebt, weet je dat onderwerpen over echtscheiding en ouderschap populair zijn rond de kerstvakantie. Als je fiscaal jurist bent, weet je dat belastingonderwerpen populair zijn in de maand voor 1 mei. Maar ook bepaalde onderwerpen in het nieuws, kunnen interessant zijn om over te schrijven op jouw advocatenblog.
4. Gebruik trefwoord onderzoek tools.
Keyword research tools zijn niet alleen voor SEO; ze kunnen je ook echt inzicht geven in de interesses en vragen van je potentiële klanten. Er is een handige tool waar jw ideeën voor content op kunt doen: Ubersuggest van Neil Patel. Maar jw kunt natuurlijk ook op twitter en instagram kijken om ideeën voor interessante onderwerpen op te doen.
5. Blaas oude content nieuw leven in.
Creëer nieuwe content door je beste oude content te gebruiken zoals een ebook, webinar, nieuwsbrief, podcast, video, infographic of e-mailserie. Zo wordt wat oud is weer nieuw!