Ik geef je 5 redenen waarom jij als advocaat in Google slecht vindbaar bent.
1. Jouw website is gehost in een ander land.
Deze week ontdekte tot mijn verbazing bij een advocaat dat zijn website gehost is in Ierland. Echt niet handig! Zoekmachines houden rekening met de geografische locatie van servers bij het beoordelen van de relevantie van zoekresultaten. Wanneer je cliënten voornamelijk in Nederland zitten, kan de fysieke afstand tussen de server in Ierland en de gebruikers in Nederland leiden tot langere laadtijden. Dit kan een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en daarmee op de SEO-prestaties (Search Engine Optimalisation). Maar Zoekmachines passen ook hun algoritmen aan om lokale zoekresultaten te bevorderen. Wanneer een website wordt gehost in hetzelfde land als de doelgroep, kan dit een positieve invloed hebben op de rangschikking in lokale zoekopdrachten. Een Iers gehoste website kan mogelijk minder prioriteit krijgen in de Nederlandse zoekresultaten en kan dus slecht vindbaar zijn.
2. Je teksten zijn niet SEO-proof.
Je hebt teksten geschreven maar Google snapt er niets van. Deze ‘haakjes’ helpen zoekmachines om de structuur en inhoud van je pagina beter te begrijpen, wat essentieel is voor een effectieve online vindbaarheid. En je bent nog steeds onvindbaar. Google heeft namelijk bepaalde ‘haakjes’ waarmee je webpagina’s worden geïndexeerd. Als de woorden waarop jij vindbaar wilt worden met je website, niet terugkomen in de webteksten weet Google niet waarop jij vindbaar wilt zijn. Het is daarom essentieel een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Zo kom je erachter hoe een cliënt zoekt en kun jij hierop jouw website optimaliseren (SEO). En wat je zeker niet moet doen, is kopiëren van andere websites, dat levert je echt strafpunten op en zak je in de ranglijst.3. Er gebeurt niets op je website.
Het belang van regelmatige activiteit op je website kan ik niet genoeg benadrukken als het gaat om vindbaarheid en algehele online aanwezigheid. Veel advocaten laten een website maken om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Google geeft de voorkeur aan websites met actuele en relevante inhoud. Door regelmatig nieuwe content toe te voegen, zoals een blogpost, vergroot je de kans dat je als relevant wordt beschouwd voor actuele zoekopdrachten. Daarnaast geef je je website meer content. Zie het als een wolkenkrabber die je bouwt, die zie je op een gegeven moment ook boven de bomen uitkomen.
4. Jouw website laadt supertraag.
Anno 2024 kan dat echt niet meer, een trage website. Voor veel mensen, net als voor jou als advocaat, is tijd geld. Dus hebben ze geen geduld om te wachten tot je website is geladen. Maar belangrijker, een trage website kan slecht vindbaar zijn. Google geeft je namelijk gewoon strafpunten voor je slome site. Kies altijd voor een zakelijke hostingpartij. Deze proppen hun servers niet vol met pakketjes om geld te verdienen maar gaan voor snelheid en kwaliteit van hun dienstverlening. Dat betekent rustige servers die goed worden onderhouden. Ook te veel, te grote foto’s en teveel plugins (soort apps) kunnen zorgen voor een trage website.
5. Je hebt geen SSL certificaat.
Ik zie ze nog regelmatig voorbij komen: advocatenwebsites waarbij in de url “niet veilig” staat. Deze tekst lijkt me sowieso niet wenselijk op een advocatenwebsite waar privacy hoog in het vaandel staat. Een SSL-certificaat is een beveiligingsprotocol dat de gegevensuitwisseling tussen jouw website en jouw cliënt versleutelt. Het zorgt ervoor dat de informatie die wordt verzonden niet door derden kan wordt onderschept of gelezen. Google waardeert websites met een SSL-certificaat hoger. Basishosting met een SSL-certificaat bij een zakelijke provider heb je al voor € 10,- per maand.
Als je merkt dat jouw advocatensite slecht vindbaar is, dan is het tijd om je online aanwezigheid te versterken. Benut de kracht van SEO om jouw advocatenpraktijk naar nieuwe hoogten te brengen. Gebruik slimme woorden die cliënten typen als ze op zoek zijn juridische hulp. Verbeter de technische aspecten van je website en schrijf regelmatig nieuwe content. Zo zorg je ervoor dat jouw website een autoriteit wordt binnen jouw vakgebied!