Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat het aantal mensen dat naar een podcast luistert enorm is toegenomen. Met de komst van Netflix en Spotify zijn we gewend om te kijken en luisteren waar en wanneer we willen. Ik kan je helpen om op een makkelijke manier een podcast te maken met jouw advocaten. Want mijn ervaring is dat veel advocaten een hekel hebben aan schrijven. En dat vind ik natuurlijk heel begrijpelijk als je veel processtukken moet schrijven. En jou aan de lijn krijgen voor een gesprek van 5 minuten over een nieuwe update van de wetgeving, een actueel interessegebied enz. is veel haalbaarder. Een podcast is een goedkope manier om jouw reputatie te laten groeien en een band op te bouwen tussen uw advocaten en luisteraars. Ik geef  8 redenen waarom advocaten hun eigen podcast zouden moeten starten.

1. Podcasts zijn persoonlijk en creëren een band.

Jezelf positioneren als een expert zal je helpen een band te scheppen met jouw publiek en hen toelaten je te zien als een echt persoon, met kennis die hen kan helpen. Nog beter dan het geschreven woord, hoewel, is audio. In een podcast kun je dezelfde informatie delen als in een blog, maar dan met een persoonlijker tintje dat kan aanslaan. In audiovorm kunt je jouw persoonlijkheid en jouw passie voor bepaalde onderwerpen beter overbrengen. Potentiële cliënten zullen het gevoel hebben dat ze je echt leren kennen, dat ze een band met je opbouwen, en daardoor een dieper vertrouwen ontwikkelen.

2. Luisteraars zijn zeer betrokken.

Wist u dat 80% van de podcast luisteraars aangeeft een volledige podcastaflevering te hebben beluisterd? Dat komt omdat mensen de tijd nemen om een podcast te onderzoeken en zich erop te abonneren over een onderwerp dat hen echt interesseert. Als je informatie kunt geven die mensen echt waardevol en nuttig vinden, kun je erop rekenen dat luisteraars wekelijks op je zullen afstemmen en met je in contact zullen blijven. Zie een podcast als een manier om een publiek te bereiken dat zijn hand al heeft opgestoken om te zeggen dat ze geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt.

3. Je kunt je positioneren als een expert.

Als je op een consistente basis nuttige adviezen over een specifiek onderwerp deelt, positioneer jij je als een expert in jouw niche.. Het hosten van een podcast heeft een vergelijkbaar effect als het publiceren van een blog of het schrijven van een boek – het helpt bij het ontwikkelen van jouw reputatie als advocaat

4. Je bouwt aan aan jouw persoonlijke merk.

Ook als advocaat is het belangrijk om te bouwen aan jouw persoonlijke merk, en podcasting is een van de manieren die je kunnen helpen jouw reputatie te verbeteren en te vergroten en uzelf te vestigen als een geloofwaardige advocaat. Zorg ervoor dat je jouw authentieke stem vindt en experimenteer met verschillende formaten, zoals solo-casts, interviews, en anderen om te zien wat het beste resoneert. Het idee is om zinvolle podcasts te maken die uw luisteraars boeien en ervoor zorgen dat ze terugkomen voor meer.

5. Podcasting zal jouw eigen netwerk uitbreiden.

Een van de tactieken om uw podcast interessant en fris te houden is het interviewen van andere experts. Dit levert niet alleen waardevolle en frisse inzichten op voor jouw luisteraars, maar verbreedt ook het bereik van uw podcast. Wanneer je een andere professional interviewt voor jouw podcast, geeft dit jou de kans om een band op te bouwen met zijn eigen publiek. Maak het daarom altijd makkelijk voor jouw gasten om de aflevering te promoten in hun eigen professionele netwerk.

 

6. Je kunt betekenisvolle relaties te ontwikkelen.

Als advocaat weet je hoe belangrijk relaties zijn als bron van zakelijke verwijzingen. Als er iemand is waarmee je in contact wilt komen in de hoop een zinvolle relatie op te bouwen, nodig hem dan uit om te gast te zijn op jouw podcast. Dit is een uniek aanbod waar mensen niet voor terugdeinzen en dus een slimme manier om een waardevolle persoonlijke (en zakelijke) connectie te maken. Mensen hebben het druk en willen het beste uit hun tijd halen, dus misschien heb je meer geluk als je iemand vraagt om te gast te zijn op uw podcast dan als je hem/haar vraagt voor een ontmoeting.

7. Podcasting is een tijdsbesparing.

Om dezelfde redenen waarom mensen liever naar podcasts luisteren dan diepgaande artikels te lezen, kost het maken ervan minder tijd dan het schrijven. Video’s filmen en bewerken kan dagen duren, vooral voor mensen die geen achtergrond hebben op die gebieden. Een podcast kan in een uurtje gemaakt worden, zeker als u een deel van de productie uitbesteedt.

8. Het kost niet veel om mee te beginnen.

Als je 10 jaar geleden een podcast wilde beginnen, had je waarschijnlijk enkele duizenden dollars moeten uitgeven aan apparatuur alleen al om te kunnen beginnen. Gelukkig is dat nu niet meer het geval. Alles wat je nodig heeft is jouw laptop met een goede microfoon (Blue Yeti) en wij regelen de rest (publicatie op Spotify/Itunes, grafische vormgeving, intromuziek en nabewerking). Meer weten? Plan een gratis strategiegesprek.